perjantai 11. huhtikuuta 2014

Mietteitä ja kysymyksiä lapsen päiväkotiin lähdöstä?

Noniin nyt kun mä olen saannut Evelynin yöunille niin mulla on aikaa kirjotella tänne se mistä aikaisemmin viime kirjoituksessani mainitsin :)

Elikkä tää asia ei nyt ole mulle mitenkään ajankohtainen vielä eikä varmasti pitkään aikaan, mutta halusin ottaa kuitenkin esille.

Ja tämä koskee varmasti hieman isompien lapsien äitejä ja isiä. No miks ei myöskin pienempien mutta joka tapauksessa.

Mä oon siis miettinyt, että kun Evelyn on isompi tyttö niin mä lähden istumaan takaisin koulun penkille.. Mä olen valmistunut vuonna 2012 merkonomiksi mutta se ei oo koskaan ollut mulle se ala mihin halusin. Mun oli pakko mennä jonnekkin kouluu 9-luokan jälkeen ja silloin kun hain ykkös vaihtoehtona terveydenhuolto-oppilaitokseen en sinne päässyt. Mulla jäi todella vähäisistä pisteistä se kiinni harmitti suoraan sanoen. Sellainen koulu mihin oon aina halunut jotta pääsisin lastenhoitajaksi päiväkotiin. Noh kävin kuitenkin kauppaoppilaitoksen loppuun ja valmistuinkin sieltä hyvin arvosanoin. Se mitä nyt haluan tietää on se, että

Minkä ikäisiä teidän lapset ovat olleet töihin tai kouluun lähdettyänne? Ja miltä on tuntunut pistää oma pikkuinen päiväkotiin tai vaihtoehtoisesti jollekkin sukulaiselle päivähoitoon? Onko tullut tunne, että tekee jotain väärin? Ja miltä on tuntunut jos vauva on jäänyt itkemään perääsi? 

Toki ymmärrän, että lapset tarvitsevat myös "sosiaalista" elämää ja sitähän he saavat päiväkodissa :)

Mun henkilökohtainen mielipide on se, että itse aion olla kotona vähintään siihen saakka kun Evelyn oppii puhumaan. Mä en halua laittaa mun vauvaa päiväkoti hoitoon ennen sitä, ja ennenkun Eve on yksi vuotta vähintään. 

Itse olen ollut tekemässä keikkatyötä päiväkodissa ja kyllä mä sanon, että siellä ei kerkiä kaikkien lapsien perään koko aikaa tuijottamaan. Mua vähän itseä hirvitti töissä ollessani se, että osa lapsista oli alle 1-vuotiaita, eivät osanneet puhua eikä paljon muutakan vielä.. Ryhmän koko saattoi hyvinkin olla esimerkiksi 10 lasta ja kaksi hoitajaa. Pienien ryhmässä oli alle 1-vuotiaat ja 3-vuoden ikäiset. Siinä on katsomista heidän perään. Siinä vaiheessa kun joku lapsista on repimässä toista hiuksista ja vauva huutaa kurkku suorana tulee vaikeuksia. Sen takia itse en laita Eveä päiväkoti hoitoon ennen tuota ikää :) 

Toki ymmärrän vanhempia joiden on pakko laittaa lapsensa jo varhain hoitoon, koska heillä on työ odottamassa tai jotain vastaavaa.. Tämä oli vain mun mielipide asiasta..

Mutta vastailkaapa näihin mun mietteisiin. Ja kiitos vastauksista jo etukäteen :)


6 kommenttia:

  1. Meidän tyttö oli päiväkodin aloittaessa 1v3kk (elokuussa), mutta touko-kesäkuun vaihteesta oli kotona tätiensä kanssa vuorotellen, kun olin jo töissä. Kotiin ei tuntunut pahalta jättää kun ympäristö oli tuttu. Kieltämättä päiväkotiin jättäminen olikin ihan toinen juttu. Ehdimme käydä tutustumassa vain yhden kerran ja tyttö aloitti heti 9h päiväkotipäivillä. Alku oli rankkaa henkisesti itselleni, mutta tyttöä ei näyttänyt haittaavan. Hänellä kun ei ole sisaruksia, niin leikkikaverit tuntuivat heti olevan kaikki kaikessa.

    Vain pari kertaa on pitänyt jättää lapsi itkevänä päiväkotiin ja nyt päiväkotia on takana jo melkein 9 kuukautta. Hyvin on mennyt ja päiväkotikin on muuton myötä kertaalleen vaihtunut. Sitä ei kannata etukäteen pelätä tai jännittää, pienet lapset sopeutuu yllättävän hyvin.

    Ja vielä tuosta, että täällä lapsia ei oteta päivähoitoon ennen vuoden ikää (varmaan joku pikkukylien sääntö).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen miettinyt tota kotiin jättämistä alussa, sitten kun kouluun menen. Jos vain saisi jonkun hoitamaan Eveä :)

      Jotenkin tuntuu kamalalta laittaa niin pikkuinen päiväkotiin, kai siihenkin tottuu :)

      Mua myös häiritsee se, että sillä välillä kun mä olisin töissä niin Evelyn oppisiskin jotain uutta päiväkodissa esim puhumaan tai jtn vastaavaa ja itse en kuulisi/näkisi sitä. Siinä taas yksi syy lisää miksi haluan pitää Even ja itseni kotona.

      Niinhän se varmasti on kunhan vaan itse sopeutuisin tilanteeseen. Kyllähän tietenkin iltakouluakin järjestetään. Silloin Aleksi voisi olla Even kanssa töiden jälkeen kotona mutta en taas tiedä itse olisko musta iltakoulun käyjäksi :) Ei tässä kiire ole :D

      Okei :o Mihin lapset sitten siellä päin laitetaan jos on pakko mennä töihin ennenkun lapsi on 1-vuotias? Pitääkö paikka olla omasta takaa esim kotona? :)

      Poista
    2. Mä en oikein tiedä miten ne kuvittelee alle vuoden ikäisten hoidon järjestyvän. Ekassa päiväkodissa mahdollinen hoitoaika oli 5.30-22.00 välillä, jolloin en ehtinyt aamulla 6 töihin, enkä voinut olla illalla 22 asti. Nyt asumme todella lähellä uutta päiväkotia ja työpaikkaani jolloin hoitoajat on 5.30 ja 22.30 välillä :) joustavat siis illalla kun meitä on iso firma eikä kaikki voi lähteä 21.30.

      Ja tuosta oppimisesta, niin koen päiväkodin auttaneen puheen kehityksessä ja uuden oppimisessa. Meidän 1v11kk osaa jo pitkiäkin lauseita ja on oivaltavainen :) kaikessa ei vaan voi olla ensimmäisenä paikalla.

      Poista
    3. niin sitä mäkin mietin ja miten siellä kerkiää katsomaan jokaisen lapsen perään kun osa on just pahimmassa uhmaiässä ja vauvat huutaa kilpaa :D

      Poista
  2. Mun vauva oli 1v1kk ku alotti ryhmiksen, äiti itki viikon, lapsi ei kertaakaan. Aloitin siis uudestaan keskeytetyn opiskelun nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajaksi. :) nyt on melkein ensimmäinen lukuvuosi ohitse ja poika viihtynyt hoidossa hyvin. Alkuun oli paljon vapaapäiviä, nykyään ei enää. Hyvin menee enkä ole katunut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei aikalailla samoihin aikoihin lapsia laitetaan päiväkotiin mitä nyt olen itse tutuilta kysellyt :) Se on varmasti kurjaa jättää vauva päiväkotiin ja sitä pelkään itsekkin :/

      Hyvä, että on mennyt hyvin :) Kaipa mäkin sitten uskallan Evelynin hoitoon laittaa hyvin mielin kun on sen aika :)

      Poista